Przedsiębiorcy zapłacą tzw. podatek od reklam

27.10.2019

Będzie to roczna opłata od reklam oraz urządzeń reklamowych. Radni nie zgodzili się jednak na kwoty proponowane przez prezydenta.

Zamiast złotówki od metra kwadratowego za każdy dzień od reklamy i 10 groszy od nośnika, przedsiębiorca zapłaci 10 groszy za każdy dzień od reklamy i 1 grosz od nośnika.

Za wprowadzeniem „podatku” reklamowego głosowało tylko 6 radnych.

Większość – 11 – wstrzymała się od głosu.

– Miasta, które wprowadziły takie opłaty, wycofują się z tego – mówi Tomasz Olszówka, przewodniczący klubu Nasze Miasto Tarnów. – Teraz miasto szuka dodatkowych pieniędzy z uwagi na trudną sytuację finansową. Nowy podatek, nowa danina miejska – jestem przeciwny tego typu rozwiązaniom. Do tej pory kompletnie się to nie sprawdziło w kraju, trzy gminy taką daninę wprowadziły i wycofały się z tego szybko. To jest dodatkowa buchalteria, mierzenie linijką reklam, wypełnianie skrupulatnych ankiet i niepotrzebne ściąganie dodatkowych pieniędzy od przedsiębiorców – dodaje.

Ryszard Pagacz, przewodniczący klubu PiS, który wstrzymał się od głosu, komentuje, że z pewnością nie jest to ruch w kierunku przyciągania przedsiębiorców.

– Ograniczałbym się z tym, żeby nie wystraszyć ludzi, bo mamy problem z przyciąganiem inwestorów do Tarnowa. Jeżeli będziemy ich z jednej strony nękać ograniczeniem reklam, a z drugiej strony będziemy ich nękać ceną za metr kwadratowy, to ludzie mogą się zdenerwować i wreszcie wyprowadzić się, więc to na pewno nie jest w interesie mieszkańców ani władz, bo z kogo będziemy potem ściągać te podatki – dodaje.

Prezydent Roman Ciepiela przekonuje, że opłata wpłynie na oczyszczenie miasta z niepotrzebnych reklam.

– To pozwoli na zewidencjonowanie wszystkich reklam i będziemy wiedzieć, kto odpowiada za jakiś obraz. Proszę zobaczyć, ile reklam jest starych, wypłowiałych o nieokreślonej treści w związku z tym to porządkowanie musi nastąpić. Jeżeli trzeba będzie zapłacić, nawet symboliczna opłata zmobilizuje wielu do uporządkowania. Myślę, że właściciel będzie się starał, żeby sformalizować reklamę, a jeżeli się okaże, że nie ma właściciela, to będzie podstawa do likwidacji reklamy – mówi.

„Podatek” od reklam wejdzie w życie od stycznia.

Przypomnijmy, Tarnów przyjął niedawno uchwałę krajobrazową, która wchodzi w życie za rok – we wrześniu.

W centrum przedsiębiorca będzie mógł mieć tylko jeden szyld.

Znikną też reklamy z ogrodzeń i wielkopowierzchniowe ze ścian kamienic oraz ruchome na samochodach.

Kary za nieprzestrzeganie zasad to ok. 100 zł. od metra kwadratowego dziennie.

Posłuchaj:
Tomasz Olszówka
Ryszard Pagacz
Roman Ciepiela
Jadwiga Koziol
Udostępnij:
rdn_f TV
play
Słowo za słowo (M) - Mariusz Szewczyk, Jerzy Sieradzki
play
Słowo za Słowo (NS)- Tadeusz Królczyk
ZGŁOŚ
interwencje
REKLAMA
POLECA
Koncert Życzeń
Spraw swoim bliskim
muzyczną niespodzianke
CO? Gdzie? Kiedy?
patronat radia RDN
Magazyn żużlowy
w każdy wtorek o 16.30