Koronawirus komplikuje wakacyjne wyjazdy

24.07.2020

Klienci składają coraz więcej skarg dotyczących problemów z odstąpieniem od umowy o udział w wycieczce lub wczasach w związku z epidemią koronawirusa.

Konsumenci zmieniają wakacyjne plany i nie chcą wypoczywać w krajach, gdzie występuje zwiększone zagrożenie koronawirusem, np. w Hiszpanii, Grecji czy w Turcji.

– Są problemy ze skutecznym odstąpieniem, uzyskaniem zwrotu, albo vouchera, albo pieniędzy w tym terminie, który przewiduje ustawa. Na przykład sytuacje są takie, że klient odstąpił od umowy z powodu pandemii, a biuro turystyczne twierdzi: “Ale my i tak organizujemy imprezę”. Inny przykład to taki, kiedy klienci chcą zrezygnować z powodu koronawirusa, a biuro mówi, że trzeba potrącić koszty – mówi Miejski Rzecznik Konsumentów w Tarnowie Krzysztof Podgórski.

Do każdej sprawy biura turystyczne powinny podejść indywidualnie, w praktyce często tak nie jest i sprawy kończą się na drodze sądowej – dodaje rzecznik konsumentów.

– Mamy wrażenie, że niektóre podmioty prowadzące usługi turystyczne podchodzą bardzo szablonowo, nie indywidualnie do tematu, jakby to miało dotyczyć wyłącznie konsumentów. Mam nadzieję, że uda się to pozałatwiać polubownie, ale być może spotkamy się w sądzie.

Obecnie w burze rzecznika konsumentów w Tarnowie samych spraw turystycznych jest rozpatrywanych 10.

Konsument może odstąpić od umowy z powodu epidemii. Organizator musi zwrócić mu wpłacone pieniądze.

Zamiast zwracać pieniądze, biuro może konsumentowi zaproponować inną wycieczkę lub voucher, ale konsument nie musi z tej możliwości skorzystać.

Posłuchaj:
Krzysztof Podgórski
Małgorzata Miczek-Zabawa
Udostępnij:
rdn_f TV
play
Słowo za słowo (M) - Grzegorz Gotfryd
play
Słowo za słowo (NS) -Władysław Bieda
ZGŁOŚ
interwencje
POLECA
Koncert Życzeń
Spraw swoim bliskim
muzyczną niespodzianke
CO? Gdzie? Kiedy?
patronat radia RDN