Sądeczanie w ciągu jednego dnia stracili 4 tysiące złotych przez cyberoszustów

18.05.2020

Cyberoszuści znów włamali się do kont mieszkańców Sądecczyzny. Podszywają się pod właścicieli profili społecznościowych, a później rozsyłają wiadomości do znajomych danego użytkownika. W krótkich wiadomościach proszą o kod BLIK i opłacenie transakcji. W ten sposób w piątek oszuści wyłudzili od trójki sądeczan 4 tysiące złotych. 

Ta metoda polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościom oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Zazwyczaj chodzi o kwoty rzędu kilkuset złotych, a przestępcy podszywający się pod właściciela konta tłumaczą się np. tym, że właśnie robią zakupy i zapomnieli portfela. Oszuści dysponując kodem BLIK mogą bez problemu wypłacić gotówkę z bankomatu albo zapłacić za zakupy przez Internet. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

W taki sposób w piątek, troje mieszkańców Sądecczyzny straciło łącznie 4 tysiące złotych. Dwie kobiety, które w godzinach wieczornych otrzymały wiadomość od oszusta podszywającego się pod ich znajomą straciły po tysiąc złotych, z kolei mężczyzna, który został dwukrotnie poproszony o kod BLIK przez fałszywą znajomą stracił łącznie 2 tysiące złotych, a jego pieniądze zostały wypłacone w bankomatach znajdujących się na terenie Szczecina.

Co robić aby się nie dać oszustom?

– stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto bo zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em,
– potwierdzać tożsamość “znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze.
– sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie,
– chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

 

Posłuchaj:
Maria Mółka, Źródło: KMP Nowy Sącz
Udostępnij:
rdn_f TV
play
Słowo za słowo (RM) - Paweł Augustyn
play
Słowo za słowo - Marcin Romanowski - 18.06.2021
play
Słowo za słowo (NS) - Marek Pławiak
ZGŁOŚ
interwencje
POLECA
Koncert Życzeń
Spraw swoim bliskim
muzyczną niespodzianke
CO? Gdzie? Kiedy?
patronat radia RDN