
Terminal płatniczy – dlaczego warto posiadać go w swojej firmie?
Terminale płatnicze to standard w dużych sklepach czy sieciach handlowych. Jednak nie tylko największym podmiotom na rynku opłaca się przyjmować płatności bezgotówkowe. Wdrożenie terminalu płatniczego zwraca się również drobnym przedsiębiorcom, którzy działają jedynie lokalnie.
Z jakiego terminalu płatniczego może skorzystać przedsiębiorca?
Zarówno przedsiębiorcy, jak i klienci najczęściej kojarzą terminale płatnicze z punktami handlowymi i usługowymi. Dostawcy tych urządzeń tworzą je jednak z myślą o różnych potrzebach przedsiębiorców. W ten sposób wyróżnić można:
- Terminale tradycyjne (POS). To właśnie stacjonarne urządzenia można spotkać najczęściej w punktach handlowo-usługowych. Terminale te wyposażone są w szereg dodatkowych funkcji – np. cashback. Pozwalają też na sprzedaż doładowań do telefonów.
- Mobilne terminale płatnicze (mPOS). Jak sama nazwa wskazuje, ten terminal płatniczy pozwala na przyjmowanie płatności bezgotówkowych poza punktem (np. w domu u klienta), gdy jest podłączony do urządzenia z dostępem do internetu. Przykładem takiego urządzenia może być smartfon.
mPOS-y doskonale sprawdzają się w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą poza siedzibą firmy. Przykładem mogą być zakłady fryzjerskie, które oferują również usługi poza salonem, czyli z dojazdem do klienta.
Mobilne terminale płatnicze mają niewielkie wymiary i są lekkie. To sprawia, że ich przenoszenie z miejsca na miejsce nie jest kłopotliwe. Wykorzystują to m.in. restauracje i inne lokale gastronomiczne, w których klient płaci przy stoliku, a nie przy kasie.
Dlaczego popularność terminali płatniczych rośnie z roku na rok?
Głównymi źródłami popularności płatności bezgotówkowych są wygoda i zmieniające się przyzwyczajenia konsumentów. Z roku na rok coraz więcej osób płaci kartą płatniczą lub telefonem. Do rzadkości nie należą sytuacje, gdy klient rezygnuje z zakupów w danym punkcie, gdyż nie może w nim zapłacić jedną z posiadanych w portfelu kart płatniczych. Dotyczy to przede wszystkim małych sklepów czy targowisk, gdzie terminal płatniczy wciąż jest rzadko spotykany.
Nie bez znaczenia są też koszty. Przyjmuje się, że koszt obrotu gotówkowego w Polsce wynosi ok. 1 proc. PKB. Przedsiębiorcy, którzy przyjmują płatność wyłącznie gotówką, muszą liczyć się z dodatkowymi wydatkami. Ponoszą oni koszty związane choćby z odprowadzeniem utargu do banku. Rocznie mogą to być nawet tysiące złotych, które mogłyby pozostawać do dyspozycji przedsiębiorcy i zostać przeznaczone na dalszy rozwój.
Błędne jest też przekonanie, że korzystanie z terminala płatniczego jest drogie. O tym jednak przedsiębiorcy mogą się przekonać, korzystając z Programu Polska Bezgotówkowa. W ramach tego programu przedsiębiorcy mogą otrzymać darmowy terminal na okres 12 miesięcy.
Zalety posiadania terminala płatniczego okiem właściciela firmy
Dla klienta uregulowanie płatności kartą płatniczą jest wygodne i bezpieczne. Zmieniające się preferencje konsumentów w zakresie regulowania rachunków za zakupione towary lub usługi nie są jednak jedyną przyczyną, dla której przedsiębiorcy powinni rozważyć wdrożenie terminala płatniczego. Inne powody to:
- możliwość zwiększenia dochodów firmy – terminal płatniczy w punkcie handlowym czy usługowym zachęca klienta do płatności bezgotówkowych, może też pomóc w przejęciu klientów konkurencji,
- szybka obsługa klientów – klienci są obsługiwani szybciej, gdyż sprzedawca nie musi odliczać i wydawać reszty – wystarczy tylko, że sprawdzi, czy płatność została zaakceptowana; to także obniża ryzyko przyjęcia fałszywych banknotów,
- ograniczenie kosztów i oszczędność czasu – po zamknięciu punktu handlowego przedsiębiorca nie musi zawozić gotówki do banku, gdyż środki są automatycznie księgowane na wskazanym przez niego rachunku bankowym.
Według specjalistów klient regulujący rachunek płatniczy kartą z reguły jest skłonny wydać więcej. To z kolei może przełożyć się na zyski firmy, w której lokalu zostanie zamontowany terminal płatniczy. W przypadku mikroprzedsiębiorców działających jedynie lokalnie, posiadanie takiego urządzenia oznacza zwiększenie przewagi konkurencyjnej.